Smarter Worklife

Kööpenhaminan Pörssin palo - miten puhdistettiin 33 000 neliömetriä savun vaurioittamaa tilaa?

Monet olivat järkyttyneitä, kun 400 vuotta vanha tanskalainen kulttuuriperintökohde oli keväällä ilmiliekeissä. Coorin työntekijöille tämä merkitsi haastavaa työtehtävää: 33 000 neliömetriä savun vaurioittamia kiinteistöjä oli puhdistettava viidessä päivässä.

Kööpenhaminan Pörssitalo tuhoutui täysin tulipalossa keväällä 2024.

Tanskalaiset heräsivät 16. huhtikuuta 2024 järkyttäviin uutisiin: Kööpenhaminan historiallinen Pörssitalo ja Tanskan liike-elämän keskus oli ilmiliekeissä. Vain runsaat kaksi tuntia sen jälkeen, kun poliisi oli saanut ensimmäisen hälytyksen klo 7.43, kaupungin maamerkkinä yli 400 vuotta ollut lohikäärmetorni romahti. Tanskan kulttuuriministeri Jakob Engel-Schmidt julkaisi järkyttyneen postauksen viestipalvelu X:ssä: 

"Pelottavia kuvia Pörssitalosta tänä aamuna. 400 vuotta tanskalaista kulttuuriperintöä on liekeissä."

Yksi kaaoksen keskelle joutuneista oli Jesper Brøgger. Hän työskentelee tiiminvetäjänä Tanskan rakennus- ja kiinteistövirastossa. Se on valtion suurin kiinteistöyhtiö, urakoitsija ja valtionhallinnon kiinteistöpalvelujen tarjoaja, joka hallinnoi yli neljää miljoonaa kiinteistöneliömetriä, joista suuri osa kärsi palon seurauksista.

– Rakennuksemme ovat lähellä Pörssitaloa, joten ne kärsivät pahoja savuvahinkoja, ja monet ympäröivät tiet oli lisäksi suljettu sammutustöiden vuoksi. Palo oli niin raju, että savua leijui ilmassa melkein viikon ajan, mikä vaikeutti henkilöstön paluuta työpaikoilleen, kertoo Jesper Brøgger.

Coor on ollut Tanskan rakennus- ja kiinteistöviraston palvelutoimittaja 1. toukokuuta 2022 alkaen. Monipalvelusopimus on voimassa vuoteen 2029 asti, ja se kattaa laajan valikoiman palveluja, kuten ravintolat, siivouksen, ulkoalue- ja vihertyöt, jätehuollon sekä noin 375 000 neliömetrin suuruisen kiinteistökannan huollon ja kunnossapidon. Sopimus ei koske itse Pörssitaloa vaan viittä vastapäätä sijaitsevaa ministeriötä. Kun palo syttyi, kohteen kaikki coorilaiset lähetettiin kotiin.

– Oleskelu tiloissa, joita Coor tavallisesti siivoaa, oli liian vaarallista. Palo kesti useita päiviä, emmekä saaneet mennä sisään ennen kuin se oli kokonaan sammunut, kertoo Coorin palveluohjaaja Claus Krogh Ellegaard.

Yksi kotiin lähetetyistä coorilaisista oli talousministeriön aulapalveluhenkilö Iben Lund.

– Pakkasin aulapalvelujärjestelmän laukkuuni. Minulla ei ollut aavistustakaan, toimisiko se, mutta ei auttanut kuin kokeilla. Otin myös puhelimen mukaan kotiin. Järjestelmä ei toiminut kotoa käsin, mutta homma ratkaistiin vanhaan malliin. Kun puhelin soi, en pystynyt sattuneesta syystä yhdistämään puheluita. Saatoin kuitenkin soittaa kyseiselle henkilölle ja välittää hänelle viestin. Ministeriössä arvostettiin tätä tosi paljon, ja soittajatkin ymmärsivät, että kyse oli palon aiheuttamasta poikkeustilanteesta, hän sanoo.

Kun palo oli vihdoin saatu hallintaan, Rakennus- ja kiinteistövirasto tilasi Claus Krogh Ellegaardilta tilojen perusteellisen puhdistuksen. Jotta ministerit ja muu henkilöstö voisivat palata toimistoihinsa, 33 000 neliömetriä piti puhdistaa lattiasta kattoon viidessä päivässä.

– Kokosimme yhteen vakiotiimin ja pyysimme apua koko Coorista. Oli uskomatonta nähdä, miten porukka hitsautui yhdeksi Cooriksi ja antoi kaikkensa aamuvarhaisesta myöhäiseen iltapäivään, Ellegaard sanoo.

Aika oli kortilla, ja stressiä pukkasi. Kaikkien työntekijöiden oli lisäksi läpäistävä turvallisuusselvitys, jotta he voisivat työskennellä valtionhallinnon rakennuksissa.

– Turvallisuusselvitykset toivat omat haasteensa, Claus Krogh Ellegaard kertoo.

Kaikki on kuitenkin mahdollista, kun vain asenne on kohdallaan. Vaikeista olosuhteista huolimatta Coor selätti haasteet, ja ministeriöiden väki saattoi palata puhtaisiin ja raikkaisiin toimistoihin vain muutama päivä jättipalon jälkeen.

– Oikean asenteen avulla homma hoitui. Suoriuduimme urakasta tekemällä yhteistyötä eri osastojen välillä, ja monet joutuivat hoitamaan toimenkuvaansa kuulumattomia tehtäviä. Kaikki tukivat toisiaan ja pitivät lipun korkealla, mikä helpotti kaoottista tilannetta, Ellegaard sanoo.

Myös Jesper Brøgger on vaikuttunut urakasta, jonka Coor sai selätettyä muutamassa päivässä.

– Coor ja sen työntekijät tarttuivat tehtävään oikealla asenteella ja työskentelivät yli ammattirajojen. Tämä mahdollisti osaltaan sen, että eri organisaatioiden henkilöstö pystyi palaamaan työpaikoilleen nopeasti. Haluankin esittää suuret kiitokset Coorin tiimille, joka onnistui hoitamaan näin ison urakan hyvin lyhyellä varoitusajalla, hän sanoo.

Vaikka tilanne oli poikkeuksellinen ja sekasortoinen, Claus Krogh Ellegaard piti sitä opettavaisena.

– Toimitimme asiakkaalle erittäin hyvän lopputuloksen ja saimme kokemuksen siitä, että näinkin suuret urakat lutviutuvat, kunhan tahtoa ja tavoitteellisuutta löytyy.

Ota yhteyttä Coorin asiantuntijoihin

Haluatko keskustella kanssamme kiinteistöpalveluista?

Ota yhteyttä jo tänään!

Johtavana kiinteistöpalvelualan toimittajana Coor kehittää Pohjoismaiden parhaita työympäristöjä. Kun me hoidamme tukipalvelut, sinä voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi. Ota yhteyttä, niin keskustellaan siitä, miten voimme auttaa sinua.