Kokonaispalvelut vai yksittäispalvelut?
Kiinteistöpalveluita hankittaessa asiakas joutuu heti kättelyssä pohtimaan, haluaako ostaa palvelut yhdessä vai erikseen. Jotta oikea vastaus löytyisi, ensin on selvitettävä vaihtoehtojen väliset erot. Coorin taival alkoi juuri kokonaispalveluratkaisuista. Niissä toimittaja ottaa kokonaisvastuun suuresta joukosta palveluita ja tarpeita, joita työpaikalla on. Coorin toiminta on rakentunut juuri tämän asiantuntemuksen varaan, ja keskiössä on ollut yritysten työympäristön kehittäminen ja parantaminen.
Coor on tarjonnut alusta alkaen kokonaispalveluratkaisuja, mutta viime vuosina keskittynyt voimakkaasti myös yksittäisten palveluiden, kuten esimerkiksi siivouspalveluiden tai kiinteistöhuollon, myymiseen. Kyse ei ole siitä, että toinen ratkaisu olisi toista parempi, vaan olennaista on vastata asiakkaiden erityistarpeisiin. Ne taas saattavat vaihdella huomattavasti useiden eri muuttujien mukaan. Monikansallisella suuryrityksellä on esimerkiksi ihan eri lähtökohdat kuin pienellä toimistolla, jolla saattaa olla hyvinkin yksilölliset tarpeet.
Mitkä ovat kokonaispalveluratkaisujen edut?
Kokonaispalveluratkaisuilla on monia etuja, mutta niistä suurin on palvelutoiminnan tehokkuus. Palveluiden väliltä on helppo löytää synergioita vaikka siten, että postinkäsittelijä sijaistaa aulapalveluhenkilöä lounastauon aikana. Siivoojat voivat puolestaan täyttää kahviautomaatteja, jolloin erillistä henkilökuntaa kahvilaitteiden päivittäishuollolle ei tarvita. Lopputuloksena on läpinäkyvä ja helposti hallittava palveluvirta, joka edistää myös innovointia. Tämän lisäksi asiakas saa yhtenäisen seurantajärjestelmän ja yhden kokonaisvastuullisen toimittajan, jonka kanssa kaikki neuvottelut hoituvat.
Millaisille asiakkaille yksittäisten palveluiden hankkiminen on parempi vaihtoehto?
Kokonaispalveluratkaisun hankkiminen on suuri urakka, johon ei välttämättä ole kaikilla heti rahkeita. Monet yritykset suhtautuvat tähän prosessina, jossa ulkoistetaan ensin joitakin omaan ydintoimintaan kuulumattomia palveluita. Asiakkaalla saattaa myös olla hyvin yksilöllisiä tarpeita, jotka edellyttävät meiltä kykyä tarjota yksilöllisiä palveluita yksi palvelu kerrallaan.