Työntekijämme

"Kaikkein tärkeintä on ansaita asiakkaan luottamus"

Arto Happo työskentelee myyntipäällikkönä Coorissa.

Elokuinen aurinko paistaa toimiston ikkunasta sisään, kun myyntipäällikkö Arto Happo istahtaa nojatuoliin kertomaan työurastaan Coorissa ja vähän muustakin.

Arton polku myynnin pariin ei ole kaikkein perinteisin, sillä hän työskenteli parikymmentä vuotta kokkina tilausravintolassa Helsingin puhelinyhdistyksen pääkonttorilla.

”Valmistimme kaikki ateriat henkilöstöravintolassa lounaista isoihin illallisiin asti”, Arto kertoo kokin työstä.

Vuosituhannen vaihteessa yrityksen myyntijohtaja kysyi Artolta, aikooko tämä tehdä joskus jotain muutakin kuin ruokaa. Tuosta kysymyksestä on vierähtänyt nyt kaksikymmentäneljä vuotta, ja sen jälkeen Arton tekemistä illallisista ovat saaneet nauttia lähinnä ystävät ja perhe.

”Myyntiuran alussa osallistuin lukuisiin työnantajan tarjoamiin myynnin koulutuksiin”, Arto kuvaa alkuaan myynnin parissa.

Kiinteistöpalveluala kutsuu

Kiinteistöpalvelualalle Arto päätyi ystävän suosituksesta.

”Ystäväni työskenteli isossa kiinteistöpalvelualan yrityksessä, ja kysyi, kiinnostaisiko minua vaihtaa myyntityöhön heille”, Arto kertoo.

Kiinteistöpalvelualan vaihtelevuus ja ihmisläheisyys olivat mukava muutos, mutta vaativat myös uutta lähestymistapaa myyntityöhön.

”Alan parhaimpia puolia on, että kauppojen myötä saamme työllistettyä ihmisiä”, Arto kertoo hymyillen työstään. 

Asiakas työn keskiössä

Asiakkaan luottamuksen ansaitseminen on Artolle työssä kaikkein tärkeintä.

”Ilman luottamusta ei ole mitään. Hyvä myyjä osaa tarjota asiakkaalle sellaisen palvelupaketin, joka sopii heidän tarpeisiinsa”, Arto kuvailee asiakassuhteiden hoitamista.

”Hyvä ymmärrys siitä, mitä myyt, on ehdottoman tärkeää. Oli sitten kyse siitä, millaisia siivouskoneita on mahdollisuus käyttää tai mitä lisäpalveluita voimme asiakkaalle tarjota”, hän jatkaa.

Arto suhtautuu myyntityöhön intohimoisesti ja ollessaan itse ostoksilla esimerkiksi kodinkoneliikkeessä, häneen ei ole kaikkein helpointa tehdä ammattilaisena vaikutusta.

”Jos antaisin myyntityöstä haaveilevalle neuvon, se olisi, että tee viestistä omasi. Valmiin käsikirjoituksen kirjallinen seuraaminen on epäaitoa. Olemalla sopivasti oma itsensä ja kuuntelemalla asiakasta pääsee parempaan lopputulokseen”, Arto neuvoo myyntityöstä haaveilevia.

Lisäksi Arton neuvoihin kuuluu esimerkiksi puhelinsoittojen harjoitteleminen. Myyjän on tärkeää osata puhua viestinsä selkeästi.

Coorin ketteryys viehättää

Coorissa Artoa viehättää yrityksen ketteryys ja hyvä ilmapiiri. Myynnin tiimi on kasvanut vuosien varrella kahdesta henkilöstä kahdeksaan.

”Tiimissämme on tavattoman kokeneita ja osaavia ihmisiä, jotka ovat kaikki erilaisia persoonia. Koskaan ei ole ollut sellainen tunne, että töiden kanssa olisi yksin”, Arto kertoo Coorin myynnin tiimin yhteishengestä.

Tavallista työpäivää miettiessään Arto pysähtyy hetkeksi pohtimaan.

”Työpäiväni eivät ole kahdeksasta neljään, vaan joskus töitä painetaan pitkälle iltaan tarjouksen kimpussa. Asiakastapaamiset ovat iso ja tärkeä osa työpäiviäni. Joskus taas saattaa olla hetkiä, jolloin ehdin lähteä aikaisemmin töistä ja olla pidempään lounaalla”, Arto kuvaa työpäivien vaihtelevuutta.

Arto vilkaisee pöydällä piippaavaa puhelintaan, joka muistuttaa asiakastapaamisesta.

”On aika lähteä tapaamaan asiakasta ja tehdä kauppaa”, Arto päättää tapaamisen hymyillen.